Camparisoda

camparisoda

Camparisoda

Camparisoda är en färdigblandad aperitif med en alldeles unik egen smak. Camparisoda är en noggrant avvägd kolsyrsatt Campari. Aperitifen skapades första gången 1932 och var då den första färdigblandade lågalkoholhaltiga (10%) drinken i dryckeshistorien. Den omisskännliga flaskan utvecklades av den berömde designern Fortunato Depero och har blivit en italiensk design-ikon. Camparisoda är en av produkterna i Camparigruppens världsberömda portfölj. Den säljs huvudsakligen i Italien.

Camparisoda skapades 1932. Vid den tiden hade det blivit populärt att dricka aperitifer som Bitter Campari med ett stänk soda på Italiens barer. Davide Campari bad den berömde italienske konstnären och designern Fortunato Depero att skapa en flaska för en färdigblandad aperitif. Tanken med Camparisoda var att erbjuda en välblandad drink som var densamma oavsett när och var den serverades. I dag har flaskan och drycken blivit en verklig italiensk design-ikon.

Betyg
Skriv ut
Art. nr.
88312
Storlek
98 cl
Alkohol
10 %
Land/Område
Italien
Typ
Aperitif - Bitter
Övrigt
Små flaskor
Producent
Campari Group Campari

Flaskan har formen av en upp- och nedvänd dryckeskalk. Idén skulle visa sig bli Fortunato Deperos mest betydelsefulla verk för Campari. Den koniska formen daterar sig tillbaka till 1925 då konstnären för första gång tog upp den i en skiss kallad ”Puppet drinking Campari Soda”. Detta var flera år innan varumärket lanserades. På bilden ses en docka dricka ur en flaska som har samma form som Camparisoda senare skulle få. 1926 gjordes flaskan i en vitmålad prototyp av trä och året därpå som en reklamaffisch i svart bläck. Första färgbilden gjordes 1927. Inför lanseringen beslutade Davide Campari att ta bort etiketten för att ännu tydligare framhäva den speciella formen och den djupröda nyansen. Han såg också till att förse flaskan med Camparisoda i relief.

Den unika flaskan, formen, färgen och strukturen som var för sig var designelement som bröt mot tidens design- och annonsspråk. Den minimalistiska innovativa flaskan öppnade upp nya möjligheter för andra produkter och en ny tids säljstrategier. Tillverkningen av flaskan påbörjades av Vetreria Bordoni 1932.

Seden att dricka aperitif blev populär i Milano på 1920-talet. Det var vanligt att folk träffades innan lunch eller middag för att dricka ett glas vin eller ta en drink. Den främsta ambassadören för aperitifen i Milano var Gaspare Campari som sålde aperitifer på sina barer i staden. Den första baren låg vid Duomotorget ända tills Galleria Vittorio Emanuele öppnades. Då flyttades baren in i nya lokaler precis vid ingången till gallerian.

1915 öppnade Gasparo Campari en ny bar mitt emot den första, som kom att bli förebilden för den klassiska milanesiska aperitifbaren. Det var härifrån som aperitivokulturen - bruket att servera snacks och annat småplock till aperitiferna spreds till barer över hela Italien.

CAMPARI.COM

Producent Campari

Campari har alltid förknippats med mode och betraktas idag som en internationell stilikon, både banbrytande och i takt med tidens trender, i såväl designspråk som profilering. Campari är en premiumdrink som tack vare sin alldeles unika smak och färg förmedlar passion och intensitet. Genom åren har flaskan och designen, som alla andra klassiska premiumvarumärken, genomgått flera förändringar, men det genuina ursprunget och identiteten har alltid funnits kvar. Flaskan har i alla tider appellerat till aktiva, unga vuxna och medelålders personer som lever ett modernt bar- och cityliv. Som designikon anses Campari vara ett sällsynt lyckat exempel där flaskan ständigt återspeglat innehållet trots att förpackningsdesignen förändrats och moderniserats genom åren.

Far och son: Gaspare Campari föddes 1828 i den lilla staden Castelnuovo i Lombardiet. Redan vid 14 års ålder började han arbeta som bartender och drinkblandare vid Bass Bar i Turin, som redan då var aperitifens huvudstad. Inte ens 20 år fyllda började den unge Gaspare sälja sina blandningar i Italien. Vid den här tiden började franska och italienska företag kopiera varandras framgångsrika produkter och vikten av att hemlighålla det komplexa Camparireceptet blev allt mer uppenbar.

1862 gifte Gaspare Campari om sig och flyttade till Milano. Där drev han ett café på torget vid Domen, den berömda medeltidskatedralen, och snart öppnade han också Café Campari i närheten. Då hade han redan grundat familjens företag Gruppo Campari. Sonen David Campari arbetade i 33 år på faderns café. Davide Campari var ett marknadsföringsgeni. Han såg till så att varumärket Campari Bitter fick stor spridning via barer, annonser, reklamskyltar och han anlitade landets främsta konstnärer och designers för uppdragen.

I början av 1900-talet träffade Davide Campari den berömda operasångerskan Lina Cavalieri. Kort efter att de blivit ett par fick Lina ett kontrakt i Nice över sommaren. För att få möjlighet att vara tillsammans med sin nya väninna beslutade Davide att följa med och börja sälja in Campari på barerna i södra Frankrike. Kärlekshistorien blev inledningen på Camparis internationella succé.

CAMPARI.COM

CAMPARI - FACEBOOK

CAMPARI - INSTAGRAM

CAMPARI - YOUTUBE

Produkter från Campari

Inspiration