Cynar Ricetta Originale

en flaska med röd etikett cynar bitter

Cynar Ricetta Originale

Cynar är en mångfacetterad bitter, eller amaro, som är det italienska namnet. Den kan avnjutas på många sätt. Antingen väl kyld som aperitif med en isbit, eller som en betydande smakbärare i mängder av cocktails. Cynar är utmärk i olika spritz, eller nedvattnad med soda. Den låga alkoholhalten gör den mångsidig och användbar. Till de mest populära Cynarodrinkarna hör exempelvis Cynar Tonic, Cynar Manhattan. Bitter Giuseppe och Little Italy. Prova att byta ut Camparin i en Negroni mot Cynar så uppstår en annorlunda och mycket god smaksymfoni. I Italien och Sydeuropa dricks ofta Cynar blandat med apelsinjuice.

Cynar har en betagande mörkbrun färg med jordnära och örtiga aromer där bäriga körsbärstoner är mest framträdande. Smaken är bittersöt med inslag av karamell, kola och kanel. De beska tonerna är framträdande med balanseras på ett sublimt sätt av de söta inslagen. Sötman är påtaglig men inte lika dominerande som i Aperol. Eftersmaken är lång med en bitter örtfinish. Cynar är baserad på kronärtskocksblad, men smaken påminner inte alls om den omtyckta grönsaken.

Betyg (5 röster)
4
Skriv ut
Art. nr.
76481
Storlek
70 cl
Alkohol
16.5 %
Land/Område
Italien
Typ
Aperitif - Bitter
Producent
Cynar

Fakta

  • Ursprung Veneto
  • Råvara Vetesprit
  • Recept Hemligt, 13 stycken varav kronärtskockblad är den mest framträdande.

Gott att veta

Cynar är den yngsta av de italienska berömda aperitiferna. Den uppfanns 1952 av den italienska affärsmannen och filantropen Angelo Dalle Molle. Det skedde vid G.G Pezziol, ett destilleri i Padova som han och hans bror hade tagit över. Cynar blev snabbt populär i Italien, mycket tack vare att den vände sig till den växande unga befolkningen i de stora städerna med parollen ”Contro il logorio della vita moderna" (ungefär: mot stressen i det moderna citylivet). Med hjälp av intensiv marknadsföring och tv-reklam, särskilt i den berömda långköraren Carosello som sändes av RAI mellan 1957 och 1977 blev Cynar 1950- och 1960-talens innedrink på trattoriorna i norra Italien. I TV-reklamen såg man stjärnan Ernesto Calindri dricka Cynar mitt i den hektiska Milanotrafiken.

Cynar görs genom infusion där 13 örter och kryddväxter infunderas i alkohol, sötas med socker och blandas med vatten. Den dominerande ingrediensen är kronärtskocksblad.

Angelo Dalle Molle var en fascinerande person. Han var mycket framgångsrik i affärslivet och byggde upp en ansenlig förmögenhet som han investerade i forskningsinstitut och olika sociala och kulturella projekt. Bland annat ansåg han att informationsteknologi skulle vara framtiden och han initierade och finansierade forskning inom artificiell intelligens redan i början av 1970-talet.

·      Namnet Cynar kommer från den latinska benämningen för kronärtskocka - Cynara scolymus

·      Av de 12 övriga ingredienserna är bland annat bittra apelsiner och malört kända

·      Kronärtskocka har odlats av människor i minst 5 000 år

·      Cynar är en Amaro, vilket närmast betyder bitter, ordet finns också i Amarone

·      Cynaro är mycket populärt i Sydamerika och tillverkas bland annat på plats i Brasilien och Argentina

·      Vill man vara noga ska Cynar uttalas chee-nar

Producent Cynar

Gruppo Campari förvärvade Cynar 1995, då hade Angelo Molle redan sålt sitt företag till nederländska Bols. Campari har sitt ursprung i Milano 1860 där Gaspare Campari hade öppnat ett café mitt emot den berömda gallerian Galleria Vittorio Emanuele. Med Gallerians hjälp utvecklades kvarteren där ikring till de mest mondäna i staden. Snart var Caffé Campari den mest fashionabla baren i hela den växande staden. Det var i källaren på sitt Caffé som Gaspare Campari blandade den bitter som skulle bli världsberömd och lägga grunden till en av världens största dryckeskoncerner. Under 1900-talet utvecklades Gruppo Campari till ett ikoniskt varumärke, känt för design, konst och sin närvaro överallt från barer i Brasilien, till stjärnkrogar i Frankrike, och som sponsorer för bland annat motorsport och modehus. I dag säljs över tre miljoner nioliterslådor årligen till nästan samtliga världens självständiga stater som tillåter alkohol. Koncernen har över 4 000 anställda och är det sjätte största bolaget inom den globala dryckesindustrin. Vid mitten av 1990-talet beslutade Campari att utveckla portföljen genom förvärv av andra ledande varumärken i och med köpet av holländska Bols, däribland Cynar och senare stora varumärken som Cinzano, Aperol, Glen Grant, Wild Turkey, Grand Marnier och många fler.