Jägermeister

Jägermeister

jägermeister

Jägermeister

Jägermeister är världens i särklass mest kända och mest omtyckta örtlikör. Det är svårt att tänka sig en enda skidort eller afterski, eller en enda dryckesbutik i städer och byar i Alperna, eller var det var må i världen, som inte har en flaska Jägermeister på en armlängds avstånd.  Järgermeisters historia börjar staden Wolfenbüttel i Niedersachsen några mil utanför Hannover. År 1878 startade Wilhelm Mast en vinägerfabrik på Grosser Zimmerhof 26. Han började också handla med exklusiva viner som han hade en stor passion för. Affärerna gick bra och snart hade företaget kunder över hela Tyskland. Vid första världskrigets slut drog sig Wilhelm Mast tillbaka och hans 21-årige son Curt tog över. Vid den här tiden hade konkurrensen från större vinägerproducenter hårdnat och Curt Mast valde att fokusera på vinhandeln och tillverkning av spritdrycker.

Betyg (26 röster)
4
Skriv ut
Art. nr.
749
Storlek
70 cl
Alkohol
35 %
Land/Område
Tyskland
Typ
Aperitif - Bitter Likör
Producent
Jägermeister

Jägermeister smakprofil

Jägermeister har en tydlig ton av apelsinskal, kardemumma och anis. Smaken är söt med en balanserad bitterhet. Där finns karamelliserade toner och inslag av lakrits och rostade kaffebönor. Eftersmaken är lång och virvlande med inslag av russin, citrus och en lätt nypande malört. Färgen kan bäst beskrivas som mörkbrun, eller mörkröd beroende på vem du frågar. Åtnjuts bäst som en iskall törstsläckare, antingen för sig själv eller som bas i en drink, gärna runt -18 grader i serveringstemperatur.

Jägermeisters historia

Curt Mast hade ett stort intresse för utveckla drycker och började tillverka sprit och blanda likörer i den gamla fabriken. Han gick mycket omsorgsfullt tillväga och intresserade sig särskilt för de bittersöta smakerna. Hans mål var att göra en likör som balanserade malört och pors med honung och sötma. Efter flera års experiment hade han funnit det optimala receptet. Det var ett komplicerat recept som innehöll hela 56 olika komponenter. Det bestod dels av örter han odlade själv, dels sådana han plockade under sina jaktturer, men det innehöll också blommor, rötter och frukter. Curt Mast var en passionerad jägare, som så många andra i hans umgänge i Wolfenbüttel, och tänkte sig att just dessa smaker skulle passa hans jaktlag. Därför gav han sin likör namnet Jägermeister. Örtlikören blev snabbt en succé. När den lanserades 1935 hade Curt Mast ett 20-tal olika likörer och spritsorter i portföljen. De försvann en efter en när ”Jägern” började sitt segertåg över världen.

Familjeägt företag och världens största producent

Örtlikören ägs alltjämt av familjen Mast. I dag leds verksamheten av Curt Masts dotterson Stefan Findel, som ärvt Jägermeister från sin mor. Receptet till örtlikören är ytterst hemligt och tillverkningen går alltjämt till på samma sätt som Curt Mast föreskrev för över 80 år sedan. Varje år tillverkas mer än 2,5 miljoner flaskor Jägermeister som exporteras till 135 länder över hela världen. Jägermeister är världens i särklass största producent av så kallad Kreüterlikör. I dag har Mast–Jägermeister över 900 anställda och de största marknaderna är USA, UK och Tyskland. 1967 flyttade företaget till Jägermeisterßtraße i Wolfenbüttel. Alla tal blir stora kring örtlikören, bland annat sägs tillverkningen sluka en procent av världens saffransproduktion. Örtlikören har också profilerat sig inom kultur- och idrottssponsring. Exempelvis var man det första företaget som köpte ett Bundesligalag, Eintracht Braunschweig. Man har också samarbeten med storstjärnor inom motorsport och rockband som Metallica, Slayer och Mötley Crüe.

Historian bakom Jägermeisters ikoniska krucifix och flaskform

Varje flaska Jägermeister pryds av ett skinande krucifix mellan en hjorts horn. Denna symboliska bild härstammar från en uråldrig tysk legend om jägarnas skyddshelgon Sankt Hubertus, som tillbringade stora delar av sitt liv i Ardennernas djupa skogar. En dag skall Sankt Hubertus ha sett ett skinande krucifix mellan en hjorts horn. Den himmelska synen fick honom att viga sitt liv åt Gud. Även flaskan har sin berättelse. Till en början buteljerade Mast sin Jägermeister i genomskinliga flaskor, men valde snart att börja lagra dem i jägargröna flaskor för att få mer samhörighet med varumärket. Den lika ikoniska flaskformen kom till efter att Mast med flera testat att slänga flaskor i golvet för att prova hållbarheten på flaskformen. En ytterligare referens till livet som jägare återfinns i den dikt av Otto von Riesenthal, skriven 1848, som är tryckt på sidoetiketten. Det är enligt Guiness Book of Records världens mest spridda dikt.

”Det är jägarens adelsmärke,
Att han skyddar och vårdar sitt vilt,
Jagar som det anstår en jägare,
Som ärar Skaparens varelser.”

Från ingredienser till buteljering

Örtlikören tillverkas genom så kallad maceration, där ingredienserna får dra i sprit. Bland ett 20-tal kända komponenter finns bland annat kanel, stjärnanis och ingefära. Efter fyra till sex veckor filtreras maceratet och får sedan mogna på stora ekfat under 12 månader. Efter lagringen blandas maceratet med vatten och alkohol och sötas innan Jägermeister slutligen buteljeras. Jägermeister har en tydlig ton av apelsinskal, kardemumma och anis. Smaken är söt med en balanserad bitterhet. Där finns karamelliserat socker, rostade kaffebönor och tobaksblad. Eftersmaken är lång och virvlande med inslag av russin, citrus och en lätt nypande malört.

Producent Jägermeister

Jägermeister ägs alltjämt av familjen Mast. Receptet är ytterst hemligt och tillverkningen går till på samma sätt som Curt Mast föreskrev för över 80 år sedan. Varje år tillverkas mer än 92 miljoner flaskor Jägermeister som exporteras till över 130 länder över hela världen. Jägermeister är världens största tillverkare av Kräuterlikör. I dag har Mast–Jägermeister över 900 anställda och de största marknaderna är USA, UK och Tyskland.

  • Jägermeister var det första varumärket som exponerades på tröjreklam i Bundesliga, som huvudsponsor till Eintracht Braunschweig
  • Av 56 ingredienser är ungefär hälften kända. Produktionen sägs exempelvis förbruka 1 % av hela världens saffransproduktion
  • 1967 flyttade företaget till nya lokaler på adressen Jägermeister Straße 7–15
  • Jägermeisters logotyp pryds av en hjort med ett belyst krucifix. Symboliken härrör från Hubertuslegenden och jägarnas skyddshelgon Sankt Hubertus
  • På Jägermeisters etikett finns ”världens mest spridda dikt”. En maning till jägaren att vårda sitt vilt i respekt för skaparens verk. Dikten skrevs av Otto von Riesentahl 1848

HÄR KAN DU KÖPA GLAS OCH ANNAT TILL DIN JÄGERMEISTER

Inspiration