Det krävs mod för att bryta traditioner och utmana en legend. I synnerhet om det handlar om en världsstjärna som varit ”state of the art” sedan 1935. Jägermeister har en ny medlem i jaktlaget, en utgåva som tar den världsledande kräuterlikören till en ny nivå: Jägermeister Manifest.
Jägermeister Manifest
Jägermeister Manifest
Manifest vilar på samma grund av 56 örter och växter som originalet Jägermeister. Manifest har utöver originalblandningen ytterligare en mängd örter som macereras separat. Därutöver ingår även ett rent vetedestillat som lagras i 15 månader på små rostade ekfat av amerikansk och tysk ek. Detta ger en helt ny upplevelse med mer komplexa och avrundade smaker. Manifest har en alkoholhalt på 38 % vilket medför en mer distinkt smakbild. Smaken är kraftfull och kryddig med fatkaraktär och inslag av torkad frukt, vanilj och bittersöta apelsiner.
Producent Jägermeister
Jägermeister ägs alltjämt av familjen Mast. Receptet är ytterst hemligt och tillverkningen går till på samma sätt som Curt Mast föreskrev för över 80 år sedan. Varje år tillverkas mer än 92 miljoner flaskor Jägermeister som exporteras till över 130 länder över hela världen. Jägermeister är världens största tillverkare av Kräuterlikör. I dag har Mast–Jägermeister över 900 anställda och de största marknaderna är USA, UK och Tyskland.
- Jägermeister var det första varumärket som exponerades på tröjreklam i Bundesliga, som huvudsponsor till Eintracht Braunschweig
- Av 56 ingredienser är ungefär hälften kända. Produktionen sägs exempelvis förbruka 1 % av hela världens saffransproduktion
- 1967 flyttade företaget till nya lokaler på adressen Jägermeister Straße 7–15
- Jägermeisters logotyp pryds av en hjort med ett belyst krucifix. Symboliken härrör från Hubertuslegenden och jägarnas skyddshelgon Sankt Hubertus
- På Jägermeisters etikett finns ”världens mest spridda dikt”. En maning till jägaren att vårda sitt vilt i respekt för skaparens verk. Dikten skrevs av Otto von Riesentahl 1848
Kommentarer
Det låter väldigt intressant och spännande!