Smaknot
Sarti Rosa Aperitivo har en färg som verkligen sticker ut, den är intensivt rosa med skiftningar i blått och lilla. Doften är lätt och behaglig med citrus och blodapelsin, där finns även grapefrukt och en del tropiska frukter som ananas och passionsfrukt. Smaken är fyllig med tydliga toner av söt blodapelsin och syrliga inslag. Eftersmaken är söt och fruktig med smultron, röda vinbär och mango.
Gott att veta
Att dricka en aperitivo har mycket gamla anor i Italien. Ursprunget sägs gå tillbaka till 1786 då den italienske destillatören och uppfinnaren Antonio Benedetto Carpano experimenterade med en blandning av muskatvin, örter och kryddor. Han lät bittra örter möta det söta vinet vilket resulterade i den bitterljuva komposition vi kallar vermouth. När vindrinken nådde butiker och barer blev den snabbt populär och kunder från alla samhällsklasser började dricka ett glas vermouth före sina måltider.
- Aperitivon blev en del av den italienska folksjälen. Apertivon är så sammanflätad med den italienska livsstilen att barer över hela landet serverar ”aperitivi” tillsammans med ostar, charkuterier, salami, bruchetta eller något friterat varje dag under ”aperitivo timmarna” mellan klockan 18 och 20. Dryckerna varierar, men det är ofta något bittersött i glasen.Sarti Rosa är en nyutvecklad aperitivo som blivit mycket populär på kort tid. Sommaren 2023 erövrade den barerna och klubbarna i Italien och nu följs succén upp med att göra den tillgänglig också för konsument.
Kort om Sarti
År 1885 startade Luigi Sarti ett litet destilleri i Bologna. Han började tillverka flera olika sorters spritdrycker som var populära på stadens barer. Han gjorde kümmel (kumminbrännvin), körsbärsbrandy och triple sec, med flera sorter. Sarti var en skicklig destillatör och hans sortiment spred sig i staden och ut över Italien.
Under andra världskriget förstördes destilleriet under de allierades bombanfall. Anläggningen låg nära järnvägsstationen som anfölls och många kringliggande byggnader raserades. Efter krigsslutet återuppbyggdes destilleriet och verksamheten växte, särskilt kring signaturprodukten BiancoSarti som med hjälp av påkostad tv-reklam blev Italiens mest sålda aperitif. 1970 förvärvade nederländska Bols bolaget. Bols blev 1995 en del av den italienska dryckesjätten Campari.
- Sarti Rosa får smak av sicilianska blodapelsiner, som anses vara världens bästa
- ”Il dolce far niente", det ljuva i att göra ingenting är Sartis motto
- Italien är aperitifens hemland och en självklar del av inledningen av en ofta sen middag
- Ordet aperitif betyder aptitretare
- Camparigruppen är världens sjätte största dryckeskoncern och har representation i världens alla länder där spritförsäljning är tillåten
Kommentarer