Sarti Rosa

en flaska sarti aperitivo

Sarti Rosa

Sarti Rosa är en fruktigare och lite syrligare aperitif än sina systrar Aperol och Campari. Sarti Rosa är den optimala sommardrinken och kan med fördel drickas som en spritz med prosecco, sodavatten, en limeskiva och mycket is. Just Sarti Spritz är varumärkets signaturdrink. Drinken är framtagen för att ge svalka varma sommarkvällar och för att drickas i sociala sammanhang. Sarti kan också användas i mängder av cocktails där man vill ha en liten twist av blodapelsin och passionsfrukt.

Betyg
0 Kommentarer
Skriv ut
Art. nr.
85329
Storlek
70 cl
Alkohol
14 %
Land/Område
Italien
Typ
Aperitif - Bitter
Producent
Campari Group

Smaknot

Sarti Rosa Aperitivo har en färg som verkligen sticker ut, den är intensivt rosa med skiftningar i blått och lilla. Doften är lätt och behaglig med citrus och blodapelsin, där finns även grapefrukt och en del tropiska frukter som ananas och passionsfrukt. Smaken är fyllig med tydliga toner av söt blodapelsin och syrliga inslag. Eftersmaken är söt och fruktig med smultron, röda vinbär och mango.

Gott att veta

Att dricka en aperitivo har mycket gamla anor i Italien. Ursprunget sägs gå tillbaka till 1786 då den italienske destillatören och uppfinnaren Antonio Benedetto Carpano experimenterade med en blandning av muskatvin, örter och kryddor. Han lät bittra örter möta det söta vinet vilket resulterade i den bitterljuva komposition vi kallar vermouth. När vindrinken nådde butiker och barer blev den snabbt populär och kunder från alla samhällsklasser började dricka ett glas vermouth före sina måltider.

  • Aperitivon blev en del av den italienska folksjälen. Apertivon är så sammanflätad med den italienska livsstilen att barer över hela landet serverar ”aperitivi” tillsammans med ostar, charkuterier, salami, bruchetta eller något friterat varje dag under ”aperitivo timmarna” mellan klockan 18 och 20. Dryckerna varierar, men det är ofta något bittersött i glasen.Sarti Rosa är en nyutvecklad aperitivo som blivit mycket populär på kort tid. Sommaren 2023 erövrade den barerna och klubbarna i Italien och nu följs succén upp med att göra den tillgänglig också för konsument.

    Kort om Sarti

    År 1885 startade Luigi Sarti ett litet destilleri i Bologna. Han började tillverka flera olika sorters spritdrycker som var populära på stadens barer. Han gjorde kümmel (kumminbrännvin), körsbärsbrandy och triple sec, med flera sorter. Sarti var en skicklig destillatör och hans sortiment spred sig i staden och ut över Italien.

    Under andra världskriget förstördes destilleriet under de allierades bombanfall. Anläggningen låg nära järnvägsstationen som anfölls och många kringliggande byggnader raserades. Efter krigsslutet återuppbyggdes destilleriet och verksamheten växte, särskilt kring signaturprodukten BiancoSarti som med hjälp av påkostad tv-reklam blev Italiens mest sålda aperitif. 1970 förvärvade nederländska Bols bolaget. Bols blev 1995 en del av den italienska dryckesjätten Campari.

  • Sarti Rosa får smak av sicilianska blodapelsiner, som anses vara världens bästa
  • ”Il dolce far niente", det ljuva i att göra ingenting är Sartis motto
  • Italien är aperitifens hemland och en självklar del av inledningen av en ofta sen middag
  • Ordet aperitif betyder aptitretare
  • Camparigruppen är världens sjätte största dryckeskoncern och har representation i världens alla länder där spritförsäljning är tillåten

Kommentarer

Producent Campari Group

Campari Group är ett italienskt företag med en lång och anrik historia inom sprit- och dryckesindustrin. Företaget grundades år 1860 av Gaspare Campari i Milano, där det snabbt etablerade sig som en innovatör inom skapandet av spritdrycker. Ursprungligen var Campari känd för att producera en specifik aperitif, en bitter röd dryck som fortfarande är en av deras mest ikoniska produkter. Denna aperitif, som idag helt enkelt kallas Campari, blev snabbt populär och satte grunden för företagets framgång.

Under årens lopp har Campari Group vuxit betydligt genom en kombination av organisk tillväxt och strategiska förvärv. Genom att köpa upp andra spritföretag och varumärken har Campari utökat sitt produktsortiment avsevärt och har etablerat sig som en av världens största aktörer inom spritindustrin. Företaget har en omfattande portfölj av välkända och älskade varumärken. Bland dessa finns Campari själv, en bitter aperitif som används i klassiska cocktails som Negroni och Americano, men också andra globala varumärken som Aperol, en ljusorange aperitif som har blivit särskilt populär genom den ikoniska Aperol Spritz.

Campari Group äger även SKYY Vodka, ett av de mest framgångsrika vodkamärkena i USA, samt Wild Turkey, en högt ansedd bourbon från Kentucky. Ett annat framstående varumärke i deras portfölj är Grand Marnier, en lyxig likör som kombinerar konjak och bitter apelsin, och som ofta används i såväl cocktails som i matlagning.

Företaget har sitt huvudkontor i Sesto San Giovanni, en förort till Milano, men har en närvaro över hela världen. Campari Group säljer sina produkter i över 190 länder, och dess internationella räckvidd har gjort det till en av de ledande globala spelarna inom spritbranschen. Företaget är noterat på den italienska börsen, Borsa Italiana, och har under åren fått ett starkt rykte för sitt fokus på kvalitet och innovation.

Campari Group är också känt för sitt engagemang i att skapa starka och igenkännliga varumärken, ofta genom kreativ marknadsföring och noggrant arbete med att bibehålla en känsla av premiumkvalitet i alla sina produkter. Med sin djupa historia och globala inflytande fortsätter Campari Group att vara en central aktör inom spritindustrin, och deras varumärken är älskade av konsumenter världen över.

Inspiration