Mateus Rosé Original

en flaska rose mateus

Mateus Rosé Original

Mateus Rosé är ett aperitif- och sällskapsvin, okomplicerat, men samtidigt trendigt och elegant. Det kan mycket väl kan drickas såväl på stranden, som på mingelpartyt eller som entrédryck på en bättre middag. Passar till lättare måltider, fisk och skaldjur, till medelhavsmat och asiatiska rätter.

Mateus Rosé är ett torrt, lätt mousserande, friskt och behagligt rosévin med smak av röda bär, smultron och geléhallon. Där finns också en äpplig friskhet med färska jordgubbar och en lätt bitter nyans som balanserar mot de söta smakerna innan de mynnar ut i en blommig final.

Sötma
Fyllighet
Friskhet

Passar till

Betyg
Skriv ut
Art. nr.
2571
Storlek
75 cl
Alkohol
11 %
Land/Region
Portugal
Passande mat
Aperitif asiatisk mat
Smaktyp
Rosé - Friskt och bärigt
Typ
Rosévin
Övrigt
Små flaskor
Producent
Sogrape

Fakta

  • Druvor Baga, Rufete, Tinat Barocca, Touriga Franca
  • Kolsyra 2,8 g/l
  • Restsocker 15 g/l
  • pH 3,2 – 3,3

Om Mateus

Mateus är själva grundstenen i det stora portugisiska vinföretaget Sogrape. Mateus är modern klassiker som blivit en förebild för en hel vinkategori och som mer eller mindre startat den rosévinstrend som i betydande grad förändrat 2000-talets vinmarknad. Idén till Mateus föddes under en middag i början av 1940-talet. Samtalet kretsade kring svårigheterna att sälja vin i det krigshärjade Europa och att man istället borde exportera till Brasilien som stod utanför kriget och hade portugisiska som nationalspråk. För att bredda försäljningen ytterligare borde man också ta fram ett vin som attraherade kvinnor i höge grad än vad andra viner gjorde. Fernando Van Zeller Guedes, började fundera och tanken på ett rosévin tog form. Namnet fick han från Matteuspalatset, ett greveslott i Douro, där en del av druvorna odlades. Han tänkte att en bild av palatset skulle vara en trevlig etikett. Vinet buteljerade han i en rund knubbig flaska som skulle påminna om de dryckeskärl som soldaterna bar under första världskriget. Guedes gjorde upp ett avtal med slottsgreven om en liten provision på varje såld flaska som tack för användningen av slottsbilden. Dagen därpå ändrade sig greven. Han trodde inte att ett rosévin skulle sälja i Portugal så han ville ha ett litet engångsbelopp istället. Hade han hållit fast vid sitt första avtal hade hans ättlingar numera kunnat räkna in omkring en miljard kronor i årlig provision. Mateus blev snart en storsäljare i länder som Storbritannien, USA, Japan, Hong-Kong och Australien, för att senare bli 1960-talet främsta jetsetvin. Kändisar, skådespelare, astronauter och fotomodeller figurerade gärna med en flaska Mateus. Sogrape tog gladeligen emot all PR för vinet och försäljningen ökade för varje år.

Tillverkning och fakta

Mateus görs på samma sätt som vita viner. Sedan skalen skiljts från musten får vinet jäsa långsamt i rostfria ståltankar vid en temperatur på 16 grader. Vinet klarnas och stabiliseras i kyla innan det filtreras och buteljeras. Hela processen sker med största omsorg för att säkra konstant färg, smak och fräschör.

Kort om Sogrape

Familjeföretaget Sogrape grundades 1942 av Fernando van Zeller Guedes. Sograpes historia är direkt sammankopplad med Mateus. Tack vara Mateus har Sogrape kunnat expandera och involvera sig i en rad olika projekt i hemlandet och utomlands.

Sogrape producerar viner i nästan samtliga Portugals vinstilar och från de flesta regioner i landet. Företaget är också verksamt i länder som Spanien, Chile, Argentina och Nya Zeeland. Sogrape har vuxit genom förvärv och satsningar. Familjeföretaget har haft stor betydelse för att Portugal blivit ett allt intressantare vinland och numera ses som ett land (tidigare nästan enbart var känt för sina portviner) som kan visa upp ett pärlband av både vita och röda kvalitetsviner. Sogrape har mycket högt ställda ekologiska ambitioner, man strävar efter att vara ett hållbart företag i alla aspekter och lägger mycket energi på att vara branschledande inom klimat-, miljö- och socialt arbete.

  • I dag leds Sogrape av fjärde generationen Guedes
  • Sogrape är Portugals största vinföretag, har fler än 1 000 anställda och arbetar med över 30 varumärken i närmare 130 länder
  • Företaget äger 19 vinerier och 25 egendomar i tolv av Portugals vinregioner
  • Sogrape odlar vin på mer än 1 600 hektar
  • Portugisiska viner kännetecknas av en mångfald med druvsorter, varav en stor del lokala, Sogrape har hela 77 sorter i sina odlingar

Producent Sogrape

Familjeföretaget Sogrape är den portugisiska vinindustrins ledande företag. Sogrape producerar viner från de flesta av Portugals regioner, men är också etablerade i länder som Spanien, Chile, Argentina och Nya Zeeland. Vinerna som Sogrape arbetar med är allt ifrån enklare bordsviner till världsberömda storsäljare som Matues Rosé och till mycket exklusiva och dyrbara viner, som exempelvis Portugals mest omskrivna vin Barca Velha.

Sogrape grundades 1942 av Fernando van Zeller Guedes och 15 vänner. Till en början hade bolaget det något otympliga namnet Sociedade Comercial dos Vinhos de Mesa de Portugal. Sograpes historia började med det berömda Mateus Rosé – ett vin som de flesta känner till och som till stora delar startade den rosévinstrend som kommit att växa fram under 2000-talet. Sograpes historia är direkt sammankopplad med Mateus framgångar. Tack vara Mateus har Sogrape kunnat expandera och involvera sig i en rad olika projekt i hemlandet och utomlands.

Mycket stor betydelse för Portugal som vinland har Ferreirinha, (1811–1896), eller Dona Antónia Ferreira, som hon egentligen hette. Hon brukar beskrivas som urmodern för den moderna portugisiska vinodlingen. Hon var med och utvecklade portvinerna i Douro och de metoder som alltjämt används. Douro är alltjämt den region som är mest förknippad med Sogrape. Här görs exempelvis de stora portvinerna Sandeman och det vin som bär Dona Antonias namn, Ferreira. Dona Antonia var också den som gick främst i arbetet med att motverka vinlusens härjningar i landet. Många av Portugals klassiska vingårdar kan kopplas till henne, och till Sogrape som ser till att vinerna från dessa odlingar alltjämt förtjusar världen. Ferreirinhas namn finns ofta på Sograpes etiketter. Sogrape äger också den berömda gården Quinta do Porto i Douro där Dona Antónia Ferreira huserade. Hon sägs fortfarande vandra i salarna om nätterna och hålla en vakande hand över odlingarna.

Sogrape producerar viner i nästan alla Portugals vinstilar och från de flesta regioner i landet. Företaget har vuxit genom förvärv och satsningar. Familjeföretaget har haft stor betydelse för att Portugal ses som ett allt intressantare vinland och som ett land, som tidigare nästan enbart var känt för sina portviner, numer kan visa upp ett pärlband av både vita och röda kvalitetsviner. Motorn i den utvecklingen har till stora delar varit Sograpes förmåga att investera i metoder, teknik, innovationer och marknad.

Sogrape äger i dag flera vinerier, det första byggdes 1962, och så sent som 2016 utsågs vineriet Sogrape Vinhos till världens främsta vineri av World Association of Writers and journalists. Sogrape har mycket högt ställda ekologiska ambitioner och strävar efter att vara ett hållbart företag inom alla aspekter. Man lägger mycket energi på att vara branschledande inom klimat-, miljö- och socialt arbete. Man har ett aktivt hållbarhetsarbete i sina egna verksamheter, med ett antal projekt som ständigt pågår, och man hjälper även sina leverantörer att driva små som stora odlingar på ett sätt som minskar avtrycken på miljö och klimat.

I dag leds Sogrape av fjärde generationen Guedes, 2015 tog Fernando Guedes över efter sin äldre bror Salvador. Sogrape är Portugals största vinföretag, har fler än 1 000 anställda och arbetar med över 30 varumärken i närmare 130 länder. Företaget äger 19 vinerier och 25 egendomar i tolv av Portugals vinregioner där man odlar vin på mer än 1 600 hektar. Portugisiska viner kännetecknas av en mångfald med druvsorter, varav en stor del lokala, Sogrape har hela 77 sorter i sina odlingar.

Inspiration