Fakta
- Druvor Baga, Rufete, Tinat Barocca, Touriga Franca
- Kolsyra 2,8 g/l
- Restsocker 15 g/l
- pH 3,2 – 3,3
Om Mateus
Mateus är själva grundstenen i det stora portugisiska vinföretaget Sogrape. Mateus är modern klassiker som blivit en förebild för en hel vinkategori och som mer eller mindre startat den rosévinstrend som i betydande grad förändrat 2000-talets vinmarknad. Idén till Mateus föddes under en middag i början av 1940-talet. Samtalet kretsade kring svårigheterna att sälja vin i det krigshärjade Europa och att man istället borde exportera till Brasilien som stod utanför kriget och hade portugisiska som nationalspråk. För att bredda försäljningen ytterligare borde man också ta fram ett vin som attraherade kvinnor i höge grad än vad andra viner gjorde. Fernando Van Zeller Guedes, började fundera och tanken på ett rosévin tog form. Namnet fick han från Matteuspalatset, ett greveslott i Douro, där en del av druvorna odlades. Han tänkte att en bild av palatset skulle vara en trevlig etikett. Vinet buteljerade han i en rund knubbig flaska som skulle påminna om de dryckeskärl som soldaterna bar under första världskriget. Guedes gjorde upp ett avtal med slottsgreven om en liten provision på varje såld flaska som tack för användningen av slottsbilden. Dagen därpå ändrade sig greven. Han trodde inte att ett rosévin skulle sälja i Portugal så han ville ha ett litet engångsbelopp istället. Hade han hållit fast vid sitt första avtal hade hans ättlingar numera kunnat räkna in omkring en miljard kronor i årlig provision. Mateus blev snart en storsäljare i länder som Storbritannien, USA, Japan, Hong-Kong och Australien, för att senare bli 1960-talet främsta jetsetvin. Kändisar, skådespelare, astronauter och fotomodeller figurerade gärna med en flaska Mateus. Sogrape tog gladeligen emot all PR för vinet och försäljningen ökade för varje år.
Tillverkning och fakta
Mateus görs på samma sätt som vita viner. Sedan skalen skiljts från musten får vinet jäsa långsamt i rostfria ståltankar vid en temperatur på 16 grader. Vinet klarnas och stabiliseras i kyla innan det filtreras och buteljeras. Hela processen sker med största omsorg för att säkra konstant färg, smak och fräschör.
Kort om Sogrape
Familjeföretaget Sogrape grundades 1942 av Fernando van Zeller Guedes. Sograpes historia är direkt sammankopplad med Mateus. Tack vara Mateus har Sogrape kunnat expandera och involvera sig i en rad olika projekt i hemlandet och utomlands.
Sogrape producerar viner i nästan samtliga Portugals vinstilar och från de flesta regioner i landet. Företaget är också verksamt i länder som Spanien, Chile, Argentina och Nya Zeeland. Sogrape har vuxit genom förvärv och satsningar. Familjeföretaget har haft stor betydelse för att Portugal blivit ett allt intressantare vinland och numera ses som ett land (tidigare nästan enbart var känt för sina portviner) som kan visa upp ett pärlband av både vita och röda kvalitetsviner. Sogrape har mycket högt ställda ekologiska ambitioner, man strävar efter att vara ett hållbart företag i alla aspekter och lägger mycket energi på att vara branschledande inom klimat-, miljö- och socialt arbete.
- I dag leds Sogrape av fjärde generationen Guedes
- Sogrape är Portugals största vinföretag, har fler än 1 000 anställda och arbetar med över 30 varumärken i närmare 130 länder
- Företaget äger 19 vinerier och 25 egendomar i tolv av Portugals vinregioner
- Sogrape odlar vin på mer än 1 600 hektar
- Portugisiska viner kännetecknas av en mångfald med druvsorter, varav en stor del lokala, Sogrape har hela 77 sorter i sina odlingar