Biologiskt upplever kvinnor och män smak på olika sätt. Samtidigt påverkas vi också av normer och daterade föreställningar kring smak och smakpreferenser. Baserat på forskning om sensorik har whiskeyproducenten Tullamore D.E.W., tillsammans med sensorik-forskaren Johan Swahn och bartendern Josephine Sondlo, tagit fram Hen-drinken. En drink skapad för att ifrågasätta kulturella skillnader kopplade till smak och samtidigt föra människor närmre varandra.
För att en drink ska tilltala både män och kvinnor, visar forskningen att det är viktigt att smakintensiteten inte blir för hög. Hen-drinken har därför en avvägd del sötma för att tilltala männens förkärlek till det som är sött. Samtidigt balanseras den upp med syra och en hint av beska, för att inte chocka kvinnors ofta känsligare smaksinne. Bartendern Josephine Sondlo har utgått från forskningen och arbetat fram Hen-drinken. Basen innehåller bland annat kallbryggt Sencha-te, Champagne-socker och har toner av äpple, honung och vanilj.
Kommentarer