Campari
Campari har alltid förknippats med mode och betraktas idag som en internationell stilikon, både banbrytande och i takt med tidens trender, i såväl designspråk som profilering. Campari är en premiumdrink som tack vare sin alldeles unika smak och färg förmedlar passion och intensitet. Genom åren har flaskan och designen, som alla andra klassiska premiumvarumärken, genomgått flera förändringar, men det genuina ursprunget och identiteten har alltid funnits kvar. Flaskan har i alla tider appellerat till aktiva, unga vuxna och medelålders personer som lever ett modernt bar- och cityliv. Som designikon anses Campari vara ett sällsynt lyckat exempel där flaskan ständigt återspeglat innehållet trots att förpackningsdesignen förändrats och moderniserats genom åren.
Far och son: Gaspare Campari föddes 1828 i den lilla staden Castelnuovo i Lombardiet. Redan vid 14 års ålder började han arbeta som bartender och drinkblandare vid Bass Bar i Turin, som redan då var aperitifens huvudstad. Inte ens 20 år fyllda började den unge Gaspare sälja sina blandningar i Italien. Vid den här tiden började franska och italienska företag kopiera varandras framgångsrika produkter och vikten av att hemlighålla det komplexa Camparireceptet blev allt mer uppenbar.
1862 gifte Gaspare Campari om sig och flyttade till Milano. Där drev han ett café på torget vid Domen, den berömda medeltidskatedralen, och snart öppnade han också Café Campari i närheten. Då hade han redan grundat familjens företag Gruppo Campari. Sonen David Campari arbetade i 33 år på faderns café. Davide Campari var ett marknadsföringsgeni. Han såg till så att varumärket Campari Bitter fick stor spridning via barer, annonser, reklamskyltar och han anlitade landets främsta konstnärer och designers för uppdragen.
I början av 1900-talet träffade Davide Campari den berömda operasångerskan Lina Cavalieri. Kort efter att de blivit ett par fick Lina ett kontrakt i Nice över sommaren. För att få möjlighet att vara tillsammans med sin nya väninna beslutade Davide att följa med och börja sälja in Campari på barerna i södra Frankrike. Kärlekshistorien blev inledningen på Camparis internationella succé.