Rémy Martin
Med rötterna långt tillbaka i Cognacs tidiga historia är Rémy Martin en fransk kronjuvel som räknas till ett av de fyra stora cognacshusen. Rémy Martin är det enda av dem som är grundat av en lokal vinodlare. Företaget drabbades hårt av vinlusen och efter flera decennier av ekonomiska svårigheter kunde advokaten André Jean Renaud knytas till företaget för att hjälpa till att rekonstruera verksamheten. 1924 tog han över driften och köpte ut änkan efter Rémy-Martin. Med hjälp av enorma mängder fat fyllda med förnämlig cognac, lyckades han höja kvaliteten, återskapa anseendet, skapa nya marknader och lyfta Rémy Martin mot internationell framgång.
Riktig ädel cognac har sällan någon enhetlig ålder. Cognac blandas av massor av åldrar. I slutet av 1800-talet började cognacshusen märka sina flaskor med X och stjärnor för att markera ålder. Vid den tiden var det främst britter som handlade med cognac och man började använda engelska förkortningar. Den allra äldsta och finaste cognacen kallades extra old och märktes med XO. När åldersklassifikationen så småningom blev ett lagkrav blev det en ganska urvattnad lagstiftning. För att få märkas med XO behöver inte en droppe vara äldre än 6,5 år. Cognacshusen tillämpar dock egna normer och XO betyder i realiteten att cognancen är mellan 12 och 35 år.
1990 bildades Rémy Cointreau Group i och med sammanslagningen av familjerna Cointreaus och Hériard Dubreuils bolag.
Rémy Cointreau Group är numera ett av världens största dryckesbolag med en portfölj som innehåller flera av de mest kända varumärkena som Rémy Martin, Cointreau, Mount Gay, Westland, Metaxa, St-Rémy brandy och Bruichladdich Single Malt Whisky.
Lär dig mer om cognac i vår dryckesskola.